Mannen Gadgets

Oculus Quest 2 review: de beste virtual reality bril?

Tijd voor de Oculus Quest 2 review!

De Oculus Quest 2 is de virtual reality bril als je even uit het echte leven wilt ontsnappen. Het biedt de mogelijkheid om in een virtuele wereld de Mount Everest te verkennen, in een achtbaan te rijden of het op te nemen tegen jouw favoriete superheld.

Voortbouwend op zijn voorganger, wordt de bril 2 geleverd met een meer intuïtief en gelikter ontwerp, evenals betere prestaties en een boost voor de schermresolutie. Wij zullen niet zeggen dat het perfect is, want er zijn een paar nadelen aan de Oculus Quest 2. Maar totdat de Oculus Quest 3 komt met een veelbelovende reeks upgrades, is de Oculus Quest 2 de beste virtual reality op dit moment.

In dit artikel zullen wij inzoomen op de pros en cons van deze virtual reality bril. Ben jij er klaar voor?

Oculus Quest 2 review

• Slank, comfortabel ontwerp
  • Veel games
  • Intuïtieve controllers
  • Sterke ingebouwde audio
  • Controllers zijn niet oplaadbaar
  • Oculus link kabel vereist voor PC-games
  • Facebook vereist

De prijs, de beschikbaarheid van games en het algehele gebruiksgemak van de Oculus Quest 2 maken het tot de beste virtual reality bril op dit moment. Hij is tevens perfect geschikt voor beginners.

Oculus Quest 2 review: prijs

De Oculus Quest 2 is verkrijgbaar bij Alternate en Coolblue en begint bij ongeveer € 349,00 voor de 64 GB uitvoering. Als je meer opslagruimte wilt, kun je kiezen voor de 256 GB uitvoering met een prijs van ongeveer € 449,00.

Oculus Quest 2 review: design

oculus quest 2

Dankzij het compacte formaat en lichte gewicht voelt de Oculus Quest 2 licht en comfortabel aan, zelfs als je meer dan een uur achter elkaar in VR doorbracht. Een flinke hoeveelheid schuimvulling maakte het gemakkelijk om te vergeten dat je een stuk plastic aan je gezicht hebt vastgebonden.

Tip!
Wij beëindigde een vrij lange sessie met een grote rode streep op het voorhoofd, dus misschien wil je ervoor zorgen dat de Quest 2 niet te strak zit voordat je hem gebruikt.

Oculus Quest 2 review: installatie

Net als de originele Quest is de Oculus Quest 2 een alles-in-één VR-systeem waarvoor je geen externe sensoren of camera’s hoeft in te stellen. Alles wat je nodig hebt, zit in de virtual reality bril. Het installatieproces duurt slechts een paar minuten; je zet de bril op, activeert je account via de Oculus app, stelt je bril in en je bent klaar om te gaan.

De Quest 2 maakt gebruik van het Oculus Guardian systeem, waarmee je met je controllers een speelruimte kunt schetsen om te voorkomen dat je tegen muren en meubels stoot. Het creëren van een Guardian ruimte is heel eenvoudig. De Passthrough modus is ontworpen om de diepteverschillen die bij andere passthrough-camera’s worden aangetroffen, te verminderen en wij vonden dat deze tijdens het testen goed overeenkwam met de werkelijke omgeving.

De bril schakelt automatisch over naar de Passthrough modus als je de Guardian grens verlaat. Er is ook een mogelijkheid om de Passthrough modus in te schakelen met een snelle tik op de zijkant van de bril.

Oculus raadt aan om een ruimte van 6,5 x 6,5 meter te hebben voor VR in een kamer. Heb je niet veel ruimte om mee te spelen? Geen probleem, je kunt er ook mee spelen terwijl je op één plek zit of staat.

Let op!
Je hebt Facebook nodig om de bril te gebruiken. Volgens het nieuwste beleid moeten nieuwe gebruikers inloggen via Facebook. Hoewel de fabrikant deze wijziging heeft aangekondigd in naam van eenvoud en privacy, is het de moeite waard om dit beleid in gedachten te houden als je ervoor kiest Facebook niet te gebruiken om persoonlijke of veiligheidsredenen!

Oculus Quest 2 review: bediening

De bril is voorzien van een opnieuw ontworpen versie van de Oculus Touch controllers die zijn gemaakt om gebaren beter te volgen. De opzet is grotendeels hetzelfde als voorheen: elk van de controllers heeft twee schouderknoppen voor het afvuren van wapens en het grijpen van objecten, met klikbare analoge sticks en een paar knoppen op elke controller. Je zult ook de meegeleverde polsbandjes willen gebruiken om ervoor te zorgen dat ze goed blijven zitten.

Wij vinden de controllers comfortabel en gebruiksvriendelijk voor verschillende games en ervaringen. Dankzij de pittige triggers en nauwkeurige bewegingsdetectie kan je jouw favoriete game moeiteloos spelen.

Het enige minpuntje is dat de Touch Controllers op AA-batterijen werken en niet oplaadbaar zijn via USB. Toch gebruikt elke controller slechts één batterij, en na enkele weken gebruik wordt op het Quest interface weergegeven dat beide controllers de volledige batterij hebben bereikt. De controllers zijn geschikt om ongeveer 30 uur plezier te bieden op een enkele batterij.

De bril biedt ook hand-tracking, zodat je door de menu’s van de headset kunt navigeren en bepaalde games kunt spelen met je handen alleen. Hoewel wij het op prijs stellen dat je de optie hebt, merkte wij dat het volgen van de hand niet zo intuïtief was als wij hadden gehoopt.

Oculus Quest 2 review: prestaties

De Quest 2 heeft dankzij het gebruik van een Snapdragon XR2-chip een prestatiewinst gekregen ten opzichte van zijn voorganger. In combinatie met 6 GB RAM heeft de Quest 2 een opmerkelijke sprong in specificaties ten opzichte van de originele Quest, die was opgezadeld met een Snapdragon 835 CPU, een chipset die meer is ontworpen voor smartphones dan voor VR-headsets. Dit betekent dat de bril een stuk soepeler werkt dan de oudere VR-headset en zorgt voor een soepele en pittige menunavigatie. Wij hebben geen vertraging ondervonden bij het spelen van games en tijdens het downloaden van verschillende games achtergrond.

Games als Beat Saber, Pistol Whip en Vader Immortal liepen soepel en zagen er indrukwekkend helder en duidelijk uit. Dat gezegd hebbende, wij zouden ze niet vergelijken met wat je uit een Xbox Series X of PS5 zou halen, laat staan met een van de beste gaming PC’s. Maar de titels die wij speelde waren gelijk met kleur en detail om ons ondergedompeld te houden in de actie. Bovendien hebben wij geen crashes of framerate dips ervaren om ons uit de VR ervaring te halen.

Oculus Quest 2 review: games

oculus quest 2

Het platform heeft een indrukwekkend solide game-line-up verzameld die varieert van nieuwe versies van grote gamemakers tot opwindende indie games die volledig gebruik maken van de VR mogelijkheden van de Quest 2.

De Quest 2 blinkt uit als een multiplayer-machine, waardoor je in virtuele ruimtes met vrienden kunt spelen op een moment dat persoonlijk samenkomen moeilijker is dan ooit. Het verslaan van slechteriken in VR brawler als Path of the Warrior met vrienden is een van de meest hilarische en leuke multiplayer-ervaringen die wij sinds tijden hebben gehad.

Je kunt de bibliotheek van de bril nog verder uitbreiden met de Oculus Link kabel, waarmee je je Quest kunt aansluiten op een pc die werkt met virtual reality. Hierdoor kun je een nog grotere reeks VR games spelen, waaronder Half Life: Alyx, Star Wars Squadrons en Fallout 4. Hoewel het jammer is dat sommige van de beste VR games niet direct beschikbaar zijn op Quest 2, verandert de Oculus Link kabel je bril effectief in een Oculus Rift.

Oculus Quest 2 review: apps

De Oculus Quest 2 is veel meer dan een gaming gadget. Zo heb je verschillende apps gericht op entertainment en productiviteit. Met de TV app van Oculus kun je zelfs virtueel in een achtbaan rijden. Echt fantastisch, maar niet voor iedereen weggelegd, het is namelijk ontzettend realistisch.

Oculus Quest 2 review: audio

De ingebouwde audio verbaast ons nog steeds elke keer als wij hem gebruiken. De ingebouwde luidsprekers van de bril hebben een helder en hard geluid. Zo kun je gemakkelijk horen waar het geroezemoes van bijen in de buurt en het getjilp van vogels vandaan komen.

Als je nog meer meeslepend geluid wilt, heeft de Quest 2 een handige 3,5 mm-aansluiting om elke gewenste koptelefoon aan te sluiten. Maar de ingebouwde audio van de headset is wat ons betreft geweldig en toereikend.

Oculus Quest 2 review: batterijduur

De Quest 2 heeft een batterijduur van 2 tot 3 uur: 2 als je games speelt en ongeveer 3 uur als je voornamelijk video’s kijkt. Wij ontdekte dat dit grotendeels in lijn lag met onze testen. Na verschillende sessies games te hebben gespeeld met een volledig opgeladen bril, ontdekte wij dat de batterij ongeveer 50% leeg was na 1 uur spelen.

Conclusie

Tot slot de conclusie van onze Oculus Quest 2 review!

De Oculus Quest 2 heeft een soort aura die ons doet denken aan de eerste keer dat wij een Xbox of een iPhone gebruikten. Net als zijn voorganger elimineert deze bril de eerdere hindernissen om in virtual reality te komen – namelijk de behoefte aan een krachtige PC en tonnen kabels en sensoren.

Als je al een VR bril hebt, zal het verbeterde ontwerp en de verbeterde prestaties van de Oculus Quest 2 je misschien niet dwingen om nog eens geld te betalen. En de nieuwe bril kan duur worden als je rekening houdt met de prijs van een Oculus Link kabel of de 256 GB uitvoering. Maar als je graag de wereld van VR wilt verkennen, dan maken de prijs, het aanbod van games en het algemene gebruiksgemak tot de beste virtual reality bril op dit moment.

De beste producten koop je bij

Vind je dit artikel leuk? Deel het met je vrienden!

Alleen vandaag:  Hoge kortingen bij Bol.com (korting tot 70%) OP=OP